TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Koordynatorzy ds. dostępności na Politechnice Wrocławskiej

Korzystanie z e-materiałów dydaktycznych przez osoby niewidome z wykorzystaniem technologii asystujących

Zapoznanie się z dokumentem elektronicznym przez osoby niewidome, jest możliwe dzięki skorzystaniu z czytnika ekranu. Gdy czytnik ekranu jest włączony i Użytkownik niewidomy otwiera materiał dydaktyczny (dokument elektroniczny, e-kurs), w pierwszej kolejności czytnik podaje nazwę danego zasobu. Niektóre czytniki informują też o strukturze nowo otwartej strony: np. ile znajduje się na niej nagłówków, jakie elementy, itd.

Podobnie jak osoba widząca, osoba korzystająca z czytnika ekranu może albo szczegółowo przejrzeć zawartość dokumentu elektronicznego, strony internetowej z e-kursem, element po elemencie, albo szybko przeskanować jej treść np. poprzez przejrzenie nagłówków, listy grafik, odnośników, itp. Decydując się na przejrzenie treści danego zasobu osoba z niepełnosprawnością najczęściej najpierw zapoznaje się z zamieszczonymi na niej nagłówkami, gdyż pozwala to na szybkie zorientowanie się, jakiego typu treści zawarte są w materiale dydaktycznym, jaka jest jego struktura, itd. Czytniki ekranu mają przeznaczony do tego specjalny skrót klawiaturowy. W momencie gdy klawisz odpowiedzialny za nawigację po nagłówkach (z reguły “H”) zostaje wciśnięty, wskaźnik czytnika ekranu (wirtualny kursor) zostaje przeniesiony do kolejnego nagłówka na stronie.

Czytniki mają wbudowany zestaw skrótów klawiaturowych, które pozwalają na szybszą i dostosowaną do indywidualnych potrzeb nawigację, np. przechodzenie po listach, linkach, tabelach, komórkach tabeli, itd.

Należy pamiętać, że czytniki ekranu wbrew nazwie nie interpretują treści na podstawie tego, jak wyświetlone są one na ekranie, a przekazują jedynie informację, która została im udostępniona w warstwie semantycznej. Dlatego tak ważne jest używanie właściwych technik przygotowania materiałów dydaktycznych gwarantujących reprezentację nie tylko wizualną.

Na przykład, jeśli autor dokumentu elektronicznego zdecydowałby się na oznaczenie nagłówków przy pomocy pogrubionego i powiększonego tekstu (zła praktyka) zostaną one odczytane jako zwykły tekst i nie będzie możliwe przeniesienie do nich wirtualnego kursora za pomocą klawisza “H”.

W przypadku gdy zamieszczone grafiki nie zostaną uzupełnione o tekstowy opis alternatywny zostaną zupełnie pominięte przez czytnik ekranu - Użytkownik nie będzie mógł wykorzystać przekazywanych na nich informacji.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję