Brak wcześniejszych informacji o zajęciach
Należy z wyprzedzeniem przygotować w postaci dostępnej aktualne informacje dotyczące każdego z prowadzonych kursów:
- własne dane kontaktowe,
- program zajęć,
- lista narzędzi (niewidomy będzie mógł sprawdzić czy działa z udźwiękowieniem) np. nowe środowisko programistyczne,
- dodatkowo - odsyłacze do instrukcji skonfigurowania i użycia platformy zajęć zdalnych i narzędzi informatycznych.
Brak dodatkowego czasu na zadania i ćwiczenia
- W trakcie zadań praktycznych należy uwzględnić, iż osoby niewidome wykorzystują tylko klawiaturę i mogą potrzebować więcej czasu na wykonanie jakiejś czynności lub dotarcie do określonej treści.
- Warto poznać możliwości studenta niewidomego i dostosować nie tylko czas, ale formę np. indywidualna w innym terminie, ustna w trakcie wideokonferencji, zamiana interaktywnej na pisemną/opisową.
- Każdy test interaktywny, ćwiczenie, zadanie praktyczne dla niewidomego studenta powinno zostać wydłużone o co najmniej 50% (o ile istnieje dostępny mechanizm powiadamiania o upływie czasu).
- W przypadku braku dostępności notyfikacji o upływającym czasie w systemie należy deaktywować ten mechanizm (pomiar czasu za pomocą zegara) lub ustawić bardzo duży limit.
- Przed wykonaniem testu, ćwiczenia praktycznego podlegającego ocenie warto poprosić niewidomego studenta o testową aktywność i informacje zwrotną. (np. brak możliwości wypełnienia krzyżówki, pytanie z ilustracją bez opisu alternatywnego).
Przeprowadzanie testów, zadań praktycznych z użyciem narzędzi niespełniających standardów dostępności
Należy się upewnić, że z danej platformy do nauki zdalnej, witryny z materiałami, itp. można skorzystać tylko z klawiatury, (np.: moodle, Google Classroom).
- Przetestować samodzielnie czytnikiem ekranu (np. NVDA).
- Poprosić o testy osobę niewidomą (studenta, specjalistę z zewnątrz).
- Jeśli jest to platforma używana wewnętrznie na uczelni – przeprowadzenie audytu cyfrowego celem wykrycia i wyeliminowania błędów związanych z dostępnością cyfrową.