TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Koordynatorzy ds. dostępności na Politechnice Wrocławskiej

Zasady adaptacji i digitalizacji materiałów edukacyjnych

Adaptacja materiałów edukacyjnych polega na przystosowaniu takich materiałów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Jest ona wykonywana po to, aby umożliwić studentom z różnymi niepełnosprawnościami korzystanie ze standardowych materiałów, występujących najczęściej w formie papierowej.

Adaptacja powinna się odbywać zgodnie z poniższymi zasadami:

  1. Publikacja elektroniczna w zakresie wizualnej prezentacji treści musi uwzględniać zasady projektowania uniwersalnego.
  2. Adaptowany materiał powinien być jak najwierniejszy oryginałowi i zawierać wszystkie jego istotne elementy.
  3. Prezentacja informacji musi zapewniać spełnienie wymagań Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1), z uwzględnieniem poziomu AA, w tym w szczególności:
    • zapewnienie poprawnej semantycznie struktury zgodnej ze standardami;
    • stosowanie jednoznacznych i unikalnych tytułów oraz śródtytułów oznaczonych właściwymi znacznikami struktury;
    • oznaczanie języka treści oraz każdej treści obcojęzycznej;
    • dodanie tekstów alternatywnych dla wszystkich elementów graficznych, w tym opisów pustych dla elementów dekoracyjnych, a także szczegółowych opisów;
    • zapewnienie możliwości obsługi nawigacji oraz elementów interaktywnych za pomocą klawiatury;
    • wyraźne oznaczenie wszystkich elementów aktywnych, z widocznym oznaczeniem fokusu oraz jednoznacznym opisem niezależnym od kontekstu;
    • zapewnienie możliwości zmiany wielkości czcionki oraz możliwości dopasowania treści do wielkości ekranu bez zmiany układu treści;
    • zapewnienie przejrzystej, uporządkowanej struktury publikacji z wyraźnie oddzielonymi akapitami i innymi blokowymi elementami tekstu;
    • formułowanie instrukcji i komunikatów, które nie zależą wyłącznie od jednej charakterystyki zmysłowej, takiej jak dźwięk, kolor, kształt czy lokalizacja wizualna;
    • zapewnienie właściwego kontrastu wszystkich elementów funkcjonalnych lub przekazujących treść na poziomie co najmniej 4,5 do 1.
  4. Zalecenia dotyczące układu strony i formatowania treści:
    • Stosujemy układ jednokolumnowy – tekst zapisany w kilku kolumnach zamieniamy na tekst, zapisany w jednej kolumnie;
    • Stosujemy pionowy układ strony – np. jeżeli w książce występuje tabela w układzie poziomym, w adaptacji zastosujemy układ pionowy;
    • Nie dzielimy wyrazów pomiędzy stronami – w przypadku występowania takiej sytuacji w oryginale, przenosimy cały wyraz na poprzednią stronę;
    • Stosujemy poziomy układ tekstu – tekst występujący ukośnie lub pionowo zamieniamy na poziomy;
    • Nie dzielimy akapitów poprzez umieszczanie w nich grafik – np. jeżeli na 14 stronie publikacji znajduje się część akapitu, grafika, a dokończenie tego akapitu znajduje się na stronie 15, przenosimy dokończenie akapitu ze strony 15 na poprzednią stronę, po nim umieszczamy grafikę, następnie znacznik oddzielający strony;
  5. Wszelkie zmiany wprowadzone do treści książki, powinny zostać ujęte w części "Uwagi do wersji zaadaptowanej". Mogą one dotyczyć sposobu adaptacji obszernej tabeli występującej w publikacji na kilku stronach czy umieszczenia dodatkowego wyróżnienia w przypadku, gdy w oryginale zostało ono dokonane jedynie za pomocą koloru. Taką uwagę należy również zamieścić bezpośrednio przed zmienianym elementem;
  6. Wyjaśniamy skróty występujące w tekście, za wyjątkiem skrótów powszechnie stosowanych i znanych, czyli: itp., itd., m.in., np., str., s., tzn. Wykaz skrótów możemy umieścić na końcu publikacji.

Etapy adaptacji:

  1. Szczegółowe przejrzenie całości materiału, który będzie adaptowany, zwrócenie uwagi na występujące w nim grafiki, wzory matematyczne, tabele i inne elementy ze szczególnym uwzględnieniem elementów niestandardowych oraz powtarzalnych.
  2. Dobór niezbędnych technik adaptacyjnych dla konkretnego materiału i zaplanowanie jego adaptacji.
  3. Digitalizacja materiału.
  4. Przeprowadzenie procesu optycznego rozpoznania tekstu - OCR.
  5. Adaptacja książki według wytycznych.
  6. Weryfikacja zaadoptowanego materiału.
Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję