TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2020 poz.1062), dalej u.z.d. nakłada na podmioty publiczne obowiązek uwzględniania dostępności w przypadku gdy zawierają one umowę na realizację zadań lub zamówień publicznych.
Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy (który wchodzi w życie 5 września br.) w przypadku zlecania lub powierzania, na podstawie umowy, realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych podmiotom innym niż podmioty publiczne, podmiot publiczny jest obowiązany do określenia w treści umowy (a uprzednio także w opisie przedmiotu zamówienia) warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych, z uwzględnieniem minimalnych wymagań, w zakresie dostępności architektonicznej, dostępności cyfrowej i dostępności informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa w art. 6 u.z.d., którego pełna treść poniżej:
Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obejmują:
Celem ustawodawcy jest zapewnienie, aby wszelkie działania realizowane ze środków publicznych objęte były reżimem dostępności w takim zakresie, jaki jest możliwy, wykonalny i uzasadniony w tych działaniach. Obowiązkiem podmiotu przekazującego środki publiczne jest określenie w umowie warunków, które musi spełnić wykonawca, aby dane zadanie było realizowane w sposób dostępny.
Podmiot publiczny powinien także zaplanować wysokość przekazanych środków, z uwzględnieniem realizacji zadań w sposób dostępny, tak aby podmiot związany zapisami umowy nie musiał angażować dodatkowych zasobów finansowych na ten cel.
Należy również przewidzieć możliwość weryfikacji faktycznego wykonywania umowy w tym zakresie przez podmiot niepubliczny. Oznacza to konieczność zawierania stosownych zapisów w umowach z wykonawcami zadań lub zamówień publicznych, niezależnie od tego czy są one skutkiem procedury zamówień publicznych, czy też w innych procedur skutkujących wydatkowaniem środków publicznych.
Obowiązek zapewniania dostępności wynika także z art. 100 ust. 1 ustawy z 11.09.2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) – dalej p.z.p.: „w przypadku zamówień przeznaczonych do użytku osób fizycznych, w tym pracowników zamawiającego, opis przedmiotu zamówienia sporządza się, z uwzględnieniem wymagań w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, chyba że nie jest to uzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia”.
Artykuł 100 p.z.p. dotyczy wszystkich rodzajów zamówień, a więc zarówno robót budowlanych, usług jak i dostaw. Wszystkie zamówienia przeznaczone do użytku osób fizycznych winny być opisywane w sposób uwzględniający wymagania w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, chyba że nie jest to uzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia.
Sformułowanie wzorcowych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego realizujących obowiązek wynikający z art. 4 ust. 3 u.z.d. jest utrudnione, ponieważ nałożenie na wykonawcę obowiązków zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest uzależnione od rodzaju przedmiotu zamówienia, a także innych indywidualnych cech danego zamówienia.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »