TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Koordynatorzy ds. dostępności na Politechnice Wrocławskiej

Osoby ze szczególnymi potrzebami – przypomnienie

Data: 26.02.2024

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

For English scroll down.

Na wszystkich wydziałach oraz w Szkole Doktorskiej Politechniki Wrocławskiej studiuje obecnie ok. 300 studentek i studentów z orzeczoną niepełnosprawnością oraz trudniejsza do oszacowania liczba osób bez orzeczenia, z tzw. szczególnymi potrzebami. Osoby te niechętnie z własnej inicjatywy zwracają się z prośbą o uwzględnienie ich potrzeb w procesie dydaktycznym. Szczególne potrzeby mogą dotyczyć sposobu prowadzenia zajęć, zaliczeń, a także przygotowania materiałów dydaktycznych. Dlatego ważnym jest, by podczas pierwszych zajęć w semestrze lub w pierwszej wiadomości do studentów poinformować ich o Państwa otwartości na uwzględnienie ich szczególnych potrzeb i poprosić o informację na ten temat. Informacja taka może brzmieć: osoby, które ze względu na stan zdrowia, niepełnosprawność lub inne obiektywne przesłanki mogą mieć szczególne potrzeby związane ze sposobem realizacji zajęć, zaliczenia bądź przygotowaniem materiałów proszone są o zgłoszenie się na konsultacje lub po zajęciach, napisanie takiej informacji na prywatnym czacie, bądź napisanie e-maila w tej sprawie. Będę starał/starała się, aby na moich zajęciach każdy miał równe prawo do zdobycia wiedzy i rozliczenia się z niej.

I odpowiednio w języku angielskim: “Those who, due to their health condition, disability or other objective reasons, may have special needs related to classes leading, grading method or materials preparation are asked to report for consultations or after the classes, write such information in a private chat or write an e-mail about the matter. I will try to ensure that during my classes everyone has an equal right to gain knowledge and its’ crediting.

WAŻNE: w uwzględnieniu szczególnych potrzeb nie chodzi o obniżenie wymagań, a o wyrównanie szans w stosunku do pozostałych studentów.

Wszystkie osoby studiujące i pracujące na Politechnice Wrocławskiej, mogą skorzystać z darmowej i anonimowej pomocy psychologicznej, także w języku angielskim, na Uczelni i poza nią, a informacje na ten temat dostępne są na stronie Działu Dostępności i Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami (DDO). Warto przypomnieć studentom o tej możliwości. Najprościej jest umówić się na konsultację przez aplikację PPP (jak Pierwsza Pomoc Psychologiczna).

Szczegółowe informacje

Dostosowanie zajęć dla osób ze szczególnymi potrzebami jest często proste, wymaga jednak otwartości i elastyczności ze strony prowadzących, a także informacji od studentów (o co proszę studentów w oddzielnej informacji skierowanej do nich mailem). Zgodnie z obowiązującym Regulaminem Studiów, informację taką powinni Państwo otrzymać w ciągu pierwszych czterech tygodni zajęć. Osoby, które w szczególności mogą zgłaszać takie potrzeby to osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, osoby z chorobami przewlekłymi, osoby w spektrum autyzmu, a także osoby w kryzysie zdrowia psychicznego.

Dziś chciałam zwrócić Państwa uwagę na osoby w spektrum autyzmu. Autyzm nie jest chorobą. Autyzm jest odmiennym od typowego sposobem rozwoju człowieka. Objawia się różnicami w komunikacji, nawiązywaniu relacji, wyrażaniu emocji, sposobami uczenia się. Każda osoba w spektrum jest inna, a powyższe cechy mogą występować w różnym natężeniu. Często osoby w spektrum nie rozumieją ironii, przenośni i niewinny żart na zajęciach może wywołać silny lęk. Jeśli prowadzący zwróci się do studenta żartobliwie: np. „jak jeszcze raz popełni Pan taki błąd, to Pana uduszę”, student będący w spektrum może odebrać to dosłownie i realnie bać się o swoje życie. Osoby w spektrum często doświadczają wysokiej wrażliwości na bodźce – słuchowe, wzrokowe, dotykowe. Przez to odczuwają lęk przed nieistotnymi z punktu widzenia osoby neurotypowej zdarzeniami – dzwonkiem, ostrym światłem. Czasem wystarczy pozwolić studentowi uczestniczyć w zajęciach w okularach przeciwsłonecznych, nausznikach wyciszających, siedzieć w pewnym oddaleniu od innych, by zapewnić wystarczający komfort pracy. Podczas zaliczeń czasami wystarczy inaczej sformułować pytanie lub zorganizować zaliczenie w wyciszonym pomieszczeniu. Osoby w spektrum są zdolne, skrupulatne i pracowite, dostrzegają rzeczy, które inni ludzie ignorują. Mają kompetencje do pracy naukowej, potrzebują tylko przestrzeni by to pokazać.

W każdej sprawie związanej z osobami ze szczególnymi potrzebami można skorzystać ze wsparcia Działu Dostępności i Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami - Budynek C-13, p. 1.09, tel.: 71 320 43 20, mail: pomoc.n@pwr.edu.pl.

Przypominam, że w ponad 20 jednostkach PWr, w tym na wszystkich Wydziałach, powołani zostali Liderki i Liderzy Dostępności – osoby, które mogą służyć wsparciem w problemach studentek i studentów a także wszystkich osób ze szczególnymi potrzebami na uczelni. Są to przeszkolone osoby, do których można zwrócić się z każdą trudną sprawą. Zachęcam do korzystania z tej możliwości i zapoznania się z wizytówkami Liderów Dostępności z Państwa jednostki.  

Dziękuję Państwu za dotychczasowe wsparcie wszystkich osób ze szczególnymi potrzebami na PWr i proszę o Państwa dalszą otwartość i życzliwość.

dr hab. inż. Katarzyna Jach, prof. uczelni

Pełnomocniczka Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami

katarzyna.jach@pwr.edu.pl

People with special needs - a reminder

Currently at Wroclaw Tech there are about 300 students and PhD students with a disability certificate and a more difficult to estimate number of students with so-called special needs. These students are often reluctant to ask for their needs to be taken into account in the learning process. Special needs may be related to the way of classes conducting,  credit organizing or  the preparation of teaching materials. Therefore, it is important to inform students during the first classes of the semester or in your first message to students about your openness to considering their special needs and ask them to inform you about this. This information could be: “Those who, due to their health condition, disability or other objective reasons, may have special needs related to class leading, grading method or materials preparation are asked to report for consultations or after the classes, write such information in a private chat or write an e-mail about the matter. I will try to ensure that during my classes everyone has an equal right to gain knowledge and its' crediting."

IMPORTANT: Accommodating special needs is not about lowering requirements, but compensation of educational prospects in relation to other students.

Each of you, and each of your students, can benefit from free and anonymous psychological support, available in Polish and English both inside and outside the University and information about this is available on the Department of Accessibility and Support for People with Disabilities (DDO) website. Please remind students about it if you perceive such difficulties. We also organize psychological workshops for students. You can also invite students and encourage them to participate.

More detailed information

Adapting classes for people with special needs is often easy, but it requires openness and flexibility on the part of teachers, as well as information from students - I asked them to do this as well. According to the current Study Regulations, you should receive this information within the first four weeks of classes.

People who may particularly report such needs are those with a range of disabilities, people with chronic illnesses, people in autism spectrum, and people in mental health crisis. Today I wanted to draw your attention to people on the autism spectrum. Autism is not a disease. Autism is a different way of human development. It manifests itself in differences in communication, establishing relationships, expressing emotions, and methods of learning. Every person on the autism spectrum is different, and the above characteristics can occur in varying degrees. Often people on the spectrum do not understand irony, figurative language and an innocent joke in class can cause severe anxiety. If a teacher addresses a student jokingly: for example, "if you make a mistake like that again, I will strangle you", a student on the autism spectrum may take this literally and fear for their life in real terms. People on the spectrum often have higher than typical sensitivity to stimuli - auditory, visual, tactile. Because of this, they experience fear of events that are irrelevant from the point of view of a neurotypical person - a bell ringing, a harsh light. Sometimes it is enough to allow the student to attend classes with sunglasses, ear muffs, to sit at a certain distance from others to ensure sufficient comfort. During credits it is sometimes enough to formulate the question literally or to arrange the credit in a quiet room. People on the spectrum are capable, meticulous and hard-working and they notice things other people ignore. They have the competence to do scientific work, they just need the space to show it.

In any matter related to people with special needs you can get support from the Department of Accessibility and Support for People with Disabilities, Building C-13, p. 1.09, tel.: 71 320 43 20, e-mail: pomoc.n@pwr.edu.pl .

More than 20 units at Wroclaw Tech, including all Faculties, have appointed Accessibility Leaders - persons who can provide support in dealing with the problems of students and all those with special needs at the university. These are trained individuals who can be approached with any difficult issue. I encourage you to take advantage of this opportunity and look out for the cards of the Accessibility Leaders from your unit.

I would like to thank you for your support so far for all the people with special needs and I ask for your further openness and kindness.

Katarzyna Jach, PhD DSc, Associate Professor

Rector’s Plenipotentiary for Persons with Disabilities

katarzyna.jach@pwr.edu.pl

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję